Autobjørn


autobjørn

Jeg er gået forbi det sted, jeg ved ikke hvor mange gange i tidens løb.

Det ligger ud til Skjulhøj alle, gadenavnet, der lyder som om at det er tyvstjålet fra et Anders And Blad fra 1950’erne og hvor bjørnebanden har deres naturlige bopæl sammen med alle kvateret brugvognsforhandlere.

Hvor skulle de ellers bo ?

Faktisk var det først , da firmaet havde fået et helt nyt skilt for ca 7 mdr. siden , at jeg lagde mærke til ” Autobjørn” med silhuetten af den hvide isbjørn på en sort baggrund, at jeg for alvor stoppede op, og begyndte at undre mig.

Sandsynligvis på grund af den mange og lange videoer, jeg har set på youtube i de sene nattetimer om klimaforandringer, og hvor   udmargerede isbbjørne i højere og højere grad søger menneskelig kontakt i håbet om et godbid eller to.

Men navnet har de vist altid haft, men tiden og udviklingen synes at give navnet en helt ny og dermed alarmrende betydning, og det er ikke til den politisk korrekte side.

På den anden side begyndte jeg at spekulere på ,hvilket andet dyrenavn, man kunne bruge som brugtvognsforhandler.


I al beskedehed kunne man starte med insekterne.
Måske kunne Autobille være en mulighed for det jo osse her tale om et ydre skelet / et karosseri så at sige, og de mange billers strømlignede former kunne måske give lidt inspiration til nye bil modeller, men så skal jeg jo helt se bort fra, at vi her snakker om brugte biler. Associationen var da tankevækkende , men passer ikke ind i sammenhængen her.
Desuden bevæger biller sig jo alt for langsomt.
Andre insekter  som myg ,bi og hveps giver for mange associationer i retning af punteringer, så de navne går slet ikke.

Fisk er ligeledes udelukket pga. af talemåden om, at noget går i fisk, og det vil man ikke have sidde på sig som selvstændig, og selv om eksempelvis en lidt større fisk som en haj har noget naturligt maskulint  aggressivt og en vis fremdrift  over sig,s å ligger navnet  lige på vippen til at give kriminelle associationer, og det går ikke i forbindelse med brugte biler.

Vi iler straks videre til pattedyrene, men her skal vi op i en vis størrelse og potens så at sige, for man kan jo ikke hedde automus, kan man vel ?
Ged er helt  udelukket sammen med svinene. Køerne dur ligesom heller ikke.
Panter er måske for patetisk, løve er for brovtende og sjakal har visse ubehagelige associationer, så det dur heller.
Hjorte, elge, harer og kaniner er allesammen potentielle trafikofre , så de dur heller, selvom autokanin, da lyder lidt sjov.

Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke, at rigtig at der er nogle andre dyr man kan forbinde at en autoforretning. Fuglene er helt udelukket ,måske lige med falken og ørnen som mulige undtagelser. Problemet er jo til dels osse at fugle jo generelt befinder sig i luftens element og ikke på kørebanen.
Prøv evt selv at remse nogle navne op : “Autospurven”, “Autoand” , “Autogåsen”, ovs, men det går vist heller ikke.

Som en indskudt bemærkning , vil jeg lige nævne et værtshus på Valby Langgade som hedder Nanok. Det betyder isbjørn på grønlandsk, og når man ved at det findes en russisk drik, som osse hedder isbjørnen synes det at give mening. Drikken er en blanding af champagne og vodka, og skulle efter sigende gøre en meget danseglad eller få en meget hurtigt ned på alle 4. Her giver navnet absolut mening.

Så er der lige nogen som  hjælpe mig lige med et godt dyre navn, så vil jeg måske en dag gå ned til forhandleren og forklare ham sagens sammenhæng og foreslå et ny navn.

Om artm8

Randomly making photo and art
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.