The Charity Pill, en vitaminpille til verden

THE CHARITY PILL.

En vitaminpille til hele verden. ( på dansk)

For få årtier  tilbage havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at begrebet velgørenhed engang ville blive betragtet som et marked , som det i den grad gør nu.
Utallige velgørenheds organisationer slås dagligt om bedst og mest præcis at appellere til den enkeltes samvigtig  om at donere til deres særlige sag.
I USA ville de nok sige at “Charity is an industry”, upåagtet at det jo langt fra er en virksomhed som producere nogen som helst værdi.Men bare det, at der er penge nok i skridtet, gør at det bliver det til en” industri” i en amerikansk optik.
På en tur i den indre by kan man nemt møde 3-4 organisationer, som gerne vil have at du donere et beløb månedligt til deres sag.
Når du læser nyhedsstof på nettet vil du  igen og igen se annoncer fra de mest økonomisk velpolstrede velgørenheds-organisationer, og hvis du er selvstændig kan du blive ringet op  både om dagen og om aftenen, fordi der her gælder særlige skatteregler.
Nogle gange jeg beder om at få tilsendt materiale i forbindelse med en opringning, andre gange tester jeg telefonsælgerens evner udi improvisation, hvilket der undertiden kommer nogle temmelig interessante samtaler ud af,- og hvis jeg ikke kan tale ,afbryder jeg samtalen , og beder vedkommende sælger om at fortsætte forførelsen elsewhere.
Men en dag , jeg husker ikke for hvilken gang, jeg igen blev kontaktet,af en ung pige fra en Børnefond, som jeg tidligere havde talt med flere gange. Hun var simpelthen bare så sød idealistisk og vedholdende , at vi efterhånden var kommet på fornavn med hinanden, og selv om jeg ikke havde overgivet hverken ved den anden, tredje eller fjerde samtale insisterede hun hver gang på at ringe mig op igen om igen senere.
Samtalerne havde nu efterhånden udviklet sig til kærlige verbale dueller, og selv om jeg havde hende i defensiven flere gange ,kom hun dog altid hurtigt op igen med nye overraskende synsvinkler og argumenter.
I en af de samtalen slog dig mig pludseligt, at løsningen på dette problem ,ganske enkelt måtte være ,at alle eller de fleste af disse velgørende organisationer forenede deres anstrengelser i et fælles koncept, som man på dansk ville kunne kalde ” En vitaminpille til verden”. På engelsk burde  konceptet hedde ” The Charity Pill”.( er vildt med konceptets engelske navn)

Analogien er enkelt. Ligesom den menneskelige organisme har brug for et væld af vitaminer ,mineraler og grundstoffer, alle forenet i en vitaminpille, ja så kan empatien   sjældent kun nøjes med favne en sag. Den favner gerne hele verden.
Det ligger simpelthen i følelsens natur, men det enkelte individ har måske kun råd til at betale for 1 eller 2 sager, og må derfor sige nej til resten. Mange vælger kategorisk at sige nej til alle organisationer, selv om at de måske grundlæggende er empatisk indstillede, fordi de ikke vil favorisere en sag frem for en anden, og fordi det vil være umuligt for dem at sige ja til dem alle, fordi de nemt kunne koste 3000-5000 kr om måneden i bidrag.

For at dette koncept kan se dagens lys rent praktisk, vil det kræve, at organisationerne sætter sig sammen og bliver enige om en  matematisk fordelingsnøgle evt. i forhold til de økonomiske midler den enkelte organisation vælger at satse på dette koncept.
Paraplyorganisationen skaber derefter en grafisk identitet for konceptet, salgsmateriale og logistik for den videre kampagne.
Fordelen her vil være at langt flere bidragsydere kommer til , fordi at de nu ikke længere skal vælge alle de andre fra.
Men der kunne være en mulighed for at vælge enkelte sager fra ,der evt. ikke passer til den enkeltes overbevisning, og dette kan gøres med et flueben i en afkrydsningsfelt.

Dette ændrer så igen fordelingsnøglen her, men det er der tages højde for.
Jeg vil foreslå, at man generelt operere med et normalt bidrag på 100 kr om måneden, og et studie/pensionist bidrag på 50 kr, så alle kan være med eller simpelthen ikke sige nej.
Med dette koncept tror jeg, at en lang række nye bidragydere kommer på banen til gavn for det samlede velgørenhedsarbejde og verden, naturligvis.
Fra et bæredygtigt synspunkt vil dette koncept spare den enkelte organisation er del omkostninger på længere sigt, fordi alle her arbejder sammen.
Med dette samarbejde udelukker dog ikke at den enkelte forening ikke også kan have sine egne kampagner kørende helt solo i den udstrækning de nu vil.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s